logo
جستجو
تگ RFID چیست ؟

تگ RFID چیست ؟ انواع کلید الکترونیک

تگ RFID، یک کلید الکترونیک است که دنیایی از امنیت را به اماکن میبخشد. اگر شما صاحب کسب و کاری هستید، این وسیله برای شماست. در ادامه با قابلیت ها و چیستی این کلید بیشتر آشنا خواهیم شد. ابتدا بیایید ببینیم این کلید الکترونیک چیست.

تگ RFID چیست ؟

تصور کنید یک اتاق سرور دارید که میخواهید امنیت بسیار بالایی داشته باشد. آیا از یک کلید و قفل معمولی استفاده خواهید کرد؟ قطعا خیر. روی دربی که میخواهید یک اکسس کنترل نصب میکنید و با خرید تگ RFID، سطح دسترسی را کنترل میکنید. این تگ با فرکانسی مشخص کار میکند. عموم این وسایل از فرکانس 1k استفاده میکنند. برای استفاده از دستگاه کنترل تردد و دستگاه، میبایست تگ را روی دستگاه قرار داد.

تگ مایفر غیرقابل کپی
تگ مایفر غیرقابل کپی

برای شناسایی شدن و تشخیص سطح دسترسی، نیاز است که از یک تگ ریدر استفاده کنید. هر تگ نیاز است که قبل از استفاده، تعریف شود. به این گونه که با نرم افزار های مختلف، یک کد سریال بروی آنها تعریف یا به اصطلاح Set میشود. بعد از قرار گیری روی دستگاه کنترل دسترسی ها، شناسایی و حق عبور را صادر میکنند. در حال حاضر در بازار دو نوع تگ مایفر وجود دارد :

  • تگ RFID معمولی
  • تگ RFID هوشمند غیرقابل کپی

این دو نوع تگ بسته به نیاز، کاربرد ها و ویژگی های متفاوتی دارند. خرید تگ مایفر معمولی را به شخصی توصیه میکنیم، که امنیتی مناسب و در سطح پایین تری میخواهد. شاید شما اتاقی در منزل دارید که امنیت بسیار بالایی نمیخواهد. در این شرایط استفاده از یک تگ ریدر و تگ Mifare معمولی توصیه میشود.

[irp posts=”59″ ]

کپی کردن تگ

خیلی ها سوال میپرسند که آیا تگ های RFID قابل کپی شدن است؟ در جواب این سوال باید گفت بله. درست است که تگ ها با یک فرکانس و شماره سریال ثبت و شناسایی میشوند. اما تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که هکر ها راه نفوذی برای آنها پیدا کردند. با کپی شدن این تگ ها، دسترسی های زیر به شخص مذکور داده خواهد شد :

  • امکان ورود و خروج
  • داشتن یک کلید دائم و مادام و العمر
  • امکان کپی تگ به صورت نامحدود

اما راهکار برای کپی نشدن این تگ ها چیست؟ خب بگذارید تا توضیح دهم. راهکار هک نشدن تگ مایفر این است که شما از یک تگ هوشمند غیر قابل کپی استفاده کنید. نفوذ به آن غیرممکن و تکثیر آن فقط به دست مدیر امکان پذیر است. دیگر نگرانی که برای این تگ ها به وجود میاید، سوختن و خراب شدن آن در مایعات است. در اصل کارت و تگ های مایفر معمولا ضد آب و ضد الکل هستند. شاید این کلید ها را در استخر های عمومی به شکل مچ بند رختکن دیده باشید.

تفاوت بین مایفر و RFID

دو نوع تکنولوژی برای کنترل دسترسی وجود دارد. یکی از آنها RFID است که شامل کارت و تگ آن میشود. در واقع مایفر و آر اِف آیدی، در نگاه اول شبیه به هم هستند. اما زمانی که ویژگی های این دو را بررسی میکنیم، بیشتر به تفاوت های آن ها پی میبریم. تگ های RFID با استفاده از موج رادیویی کار میکنند و قدیمی حساب میشوند. اما تکنولوژی مایفر اینگونه نیست. اجازه بدهید بیشتر بحث را باز کنم.

کارت rfid
کارت rfid

در واقع کارت و تگ مایفر قابلیت شخصی سازی و دوباره ست شدن است. یعنی شما میتوانید اطلاعات را روی آنها ثبت و در زمانی دیگر آن را عوض کنید. اما کارت های RFID به این گونه نیستند. کارت های ATM و کارت های دانشجویی از این نوع کارت ها هستند. اطلاعات داخل آنها را نمیتوانید تغییر بدهید. برای جایگزین کردن کارت بانکی خود باید کارت جدیدی سفارش دهید.

[irp posts=”83″ ]

mifare
mifare

همچنین کارت های RFID با فرکانس 13.56 کیلوهرتز و کارت های Mifare با فرکانس 13.56 مگا هرتز هستند. امروزه از کارت و تگ مایفر بیشتر استفاده میشود. کارت های شناسایی و اطالاعات بانکی باید قابلیت جایگزینی داشته باشند. نه اینکه برای تعویض آنها دوباره سفارش جدیدی ثبت کرد.

جمع بندی

کارت های مایفر در مقایسه با تگ RFID بسیار هوشمند تر هستند. اگر شما نیاز به خواندن و نوشتن کارت های خود به صورت مداوم دارید، بهتر است تکنولوژی مایفر را در پیش گیرید. اما اگر نیاز شما سطحی تر است و با کارت های مغناطیسی راه میوفتد، تگ های RFID را به شما پیشنهاد میدهیم. در آخر باید گفت، تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است. کسی چه میداند! شاید در آینده ای نزدیک دیگر نیازی به تکنولوژی کارت های بدون تماس نخواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
بهمن اسماعیل پور

بهمن اسماعیل پور

نویسنده مقاله

در این مقاله می‌خوانید

آخرین مقالات